El comerç del centre de Malgrat de Mar, en risc de desaparèixer

Des de fa un temps, el centre històric de Malgrat de Mar ha perdut atractiu comercial, una quantitat important d’espais comercials buits ocupen els seus carrers, provocant una imatge de degradació que afecta al paisatge comercial del municipi, un fet que pateixen les persones que hi viuen i les que el visiten”.

Aquesta és una de les conclusions extretes de l’estudi elaborat des de la Diputació de Barcelona i on s’hi analitza acuradament l’estat actual del comerç a la zona centre de Malgrat de Mar. L’informe -d’unes 300 pàgines i redactat el passat 2021- detalla els motius pels quals els propietaris de locals buits no lloguen o venen els seus establiments. El document també inclou les mesures que caldria emprendre per tal de revertir una situació de desídia instaurada pràcticament en tots els principals agents implicats i responsables, tant amos de locals com comerciants.

L’estudi, que alerta del “risc de desertització” que pateix el comerç del nucli antic, analitza l’activitat i moviments d’una desena de carrers: Mar, Caporal Fradera, Ramon Turró, Desclapers. Carme, de l’Església, Passada, Bellaire, Sant Antoni de Pàdua i la plaça Doctor Robert. S’hi fa un incís especial al carrer de Mar, que és la zona on s’hi ha detectat que la problemàtica és major, ja que és on s’hi acumulen més locals buits, un total de 18.

imatge d’un local buit al centre

Els autors del document subratllen que, després de “comprovar que dels 46 locals buits localitzats només 13 estan disponibles per llogar o vendre i, d’aquests, només 8 tenen informació pública del seu estat”. Per tant, segons indica l’informe, “si un emprenedor vol obrir un negoci ja sigui a l’eix comercial principal de Malgrat de Mar -el carrer de Mar- o algun altre dels carrers del nucli històric ho té complicat”. Una oferta i informació escasses en serien els principals motius. A aquest fet, caldria afegir-hi un dels “mantres” més repetits al municipi: “Malgrat de Mar està mort comercialment”.

Propietaris de locals buits consultats, argumenten als entrevistadors els motius pels quals no posen a disposició del públic els seus establiments. Segons esgrimeixen, la degradació de la zona i el seu poc atractiu, la manca d’incentius que ofereix l’administració, la necessitat de transformar l’espai per a ús particular, els elevats impostos i taxes municipals, les dificultats per adequar el local i la inacció política en serien alguns dels més destacats. Tot i això, molts s’han mostrat disposats a “negociar”.

Un altre dels aspectes a subratllar, és que diversos locals es troben immersos en tràmits judicials que dificulten la possibilitat d’iniciar un procés que permeti la seva obertura.

L’informe qualifica la zona centre com a “poc atractiva”, ja que molts comerços estan desfasats i els convindria una actualització i millora, tant en la seva imatge com en el producte que ofereixen. En aquest sentit, l’estudi observa que “no hi ha un comerç especialitzat ni singular que aporti valor i diferenciació a la zona”. La manca de diversitat, un producte de baixa qualitat, la poca personalitat comercial i l’actual oferta de venda per internet provoca la fugida dels veïns i veïnes a d’altres localitats per a realitzar les seves compres. Segons els autors de l’estudi, aquest fet posa en perill el teixit comercial del centre, fent disminuir les vendes a les botigues existents. Algunes de les quals, però, sí han desenvolupat accions encaminades a modernitzar el seu negoci.

imatge del carrer de Mar

Però més enllà de l’anàlisi exhaustiu de la zona comercial del centre i de les causes de la seva decadència i degradació, el document també aporta una vintena d’accions encaminades a dinamitzar la zona per a convertir-la en “un centre dinàmic, atractiu i que generi interès a nivell comercial”. En aquest aspecte, fa èmfasi en la necessitat d’elaborar una “estratègia sòlida, diferenciadora i coherent, consensuada i recolzada pel conjunt d’actors locals, que ha de servir com a motor i impulsor d’accions sota un fil conductor comú”.

Algunes de les actuacions recomanades serien una campanya de conscienciació, la redacció d’una ordenança per assegurar el manteniment dels locals, establir obligacions per als propietaris d’establiments, sancionar aquells que les incompleixin, la creació d’un manual de bones pràctiques pel comerç, la posada en marxa d’un programa d’embelliment de les façanes dels establiments comercials, la millora del paisatge urbà i la neteja, augmentar els aparcaments de bicicletes i el foment del seu ús per anar a comprar…

Finalment, en un dels apartats dedicats a les propostes d’activació del comerç, l’informe suggereix als responsables polítics i tècnics a l’ajuntament que s’erigeixin en intermediaris, assessorant als implicats amb l’objectiu de cercar solucions per reactivar el comerç al centre de Malgrat de Mar.

T’ha estat útil aquesta informació? elmalgratenc.cat en vol publicar moltes més, però necessita del teu suport. Fes una donació o subscriu-te ara mateix!